Boiler warmt niet meer automatisch op + oplossing

Boiler warmt niet meer automatisch op + oplossing

Daar staat u dan, onder de koude douche… Helaas bent u niet de enige!

We hebben hier veel berichten over ontvangen. In deze blog leest u de oorzaak en de oplossing. Hierdoor hoeft u de boiler niet meer handmatig in te schakelen, net als voor 1 juli 2021.


Waarom heeft u koud water? Wat is er nu eigenlijk aan de hand? En wat is de oplossing? Lees in deze blog de manier om weer automatisch de boiler in te schakelen.


Boiler stond zo ingesteld dat hij alleen ’s nachts opwarmt?

Heeft u een boiler en warmt deze normaal gesproken alleen ’s nacht op? En sinds 1 juli niet meer? Dan is de kans groot dat uw boiler werd ingeschakeld door het zogenaamde TF signaal. Netbeheerders zijn gestopt met het zenden van het TF signaal sinds 1 juli 2021.

Wat is een TF signaal?

Het TF-signaal (toonfrequent-signaal) is een elektrische puls over de elektriciteitskabels. Dit signaal kan worden opgevangen door zogenaamde TF-ontvangers. Als de puls binnenkomt, krijgt de TF-ontvanger een seintje om in of uit te schakelen. Heel handig, want zo kunnen apparaten schakelen tussen het dag- en nachttarief. Denk hierbij dus aan elektrische boilers of bijvoorbeeld tuinverlichting. Ook kunnen traditionele elektriciteitsmeters schakelen tussen het dag- en nachttarief.

Dag- en nachttarief elektriciteit

Voor elektriciteit zijn er twee tarieven, het dagtarief en het nachttarief. Andere benamingen zijn het dubbeltarief, hoog- en laagtarief of piek- en daltarief. Het nachttarief is goedkoper, dus is het slim om apparaten die veel stroom verbruiken ’s nachts aan te zetten. Een boiler verbruikt veel stroom, waardoor u deze dus het beste ’s nachts kan laten opwarmen.

TF signaal verdwijnt

Waarom is het TF signaal dan verdwenen? Netbeheerders zien het TF signaal als verouderde techniek. Net zoals het FM signaal voor radio en TV via de coax kabel, is ook het toon frequent signaal verdwenen. Het TF signaal zou als storingsgevoelig worden gezien. Hoewel hier de meningen over verdeeld zijn, is het toch iets waar we mee moeten leven. Het argument is dat er tegenwoordig slimmere manieren zijn om te schakelen tussen het dag- en nachttarief en daar valt natuurlijk wel iets voor te zeggen. Maar het betekent ook dat mensen met verouderde techniek in hun meterkast of bij hun boiler nu op kosten worden gejaagd, sinds het toon frequent signaal is uitgeschakeld.

Boiler werkt niet meer

Werkt uw boiler niet meer en werd deze normaal gesproken alleen ’s nachts opgewarmd? Dan is de kans groot dat u beschikt over een zogenaamde TF ontvanger waarmee uw boiler wordt (werd) ingeschakeld. Omdat het TF signaal niet meer verstuurd wordt, is een logisch gevolg dat uw TF ontvanger niet meer schakelt. Hoe herkent u een TF ontvanger?

TF ontvanger voor boiler, 3 voorbeelden

Hieronder volgen enkele voorbeelden van een TF ontvanger in de meterkast waarmee een boiler kon worden ingeschakeld.

1. Rode en groene knop boiler

De meest voorkomende TF ontvanger is een kastje met een rode en groene knop in de meterkast om de boiler mee in te schakelen. Dit zijn relatief oude schakelaars en zijn veel gebruikt door woningcorporaties in huurhuizen. Woont u in een huurhuis of bent u in het bezit van een voormalig huurhuis, die een relatief oude boiler heeft als warmwatervoorziening, dan is de kans groot dat u een kastje in de meterkast heeft met een rode en groene knop zoals op deze foto’s. Over het algemeen kunt u met de rode knop handmatig de boiler inschakelen. Het TF signaal zorgde tot 1 juli 2021 voor het in de avond inschakelen van de boiler, maar na die tijd dus niet meer. Het gevolg is dat u sindsdien elke dag op die rode knop moet drukken om warm water te hebben. Tenzij… zie de oplossing hiervoor verderop in de blog.

TV ontvanger boiler met rode en groene knop

2. Dag- en nachtschakelaar boiler

Een andere TF ontvanger waarmee de boiler kan worden ingeschakeld is de zogenaamde dag- en nachtschakelaar. Hier zit een knop op die u kunt draaien naar verschillende standen, zoals bijvoorbeeld ‘nacht’ en ‘dag – nacht’. Voorheen kon u er met deze schakelaar voor kiezen dat de elektrische boiler aanspringt in de nacht, dit werd dan aangestuurd door het TF signaal van de netbeheerder. Na 1 juli werkt deze schakeling niet meer ’s nachts, dus tijdens het daltarief. Wanneer u de knop op dag en nacht zet, warmt de boiler altijd meteen weer op, ook overdag in het piektarief. Dat is natuurlijk een stuk duurder. En wanneer u hem op ‘nacht’ laat staan, wordt uw boiler na 1 juli niet meer verwarmd.

dag en nacht schakelaar boiler werkt niet

3. Urenklok

Een andere toepassing die ook wel voorkomt is de urenklok. Normaal gezien wordt de boiler ’s nachts opgewarmd dankzij het TF signaal. Mocht het zo zijn dat u overdag meer warm water nodig heeft, dan kunt u aan de urenklok draaien voor het tijdelijk verwarmen van de boiler, meestal tot 2 uur. Nadat sinds 1 juli 2021 het TF signaal niet meer wordt uitgezonden, dient u elke dag handmatig de urenklok om te draaien om uw boiler te verwarmen. Tenzij… zie de oplossing hiervoor verderop in de blog.

Urenklok voor boiler voor handmatige inschakeling boiler warmt niet automatisch op

Oplossing automatisch ’s nachts inschakelen boiler

Voor iedereen die terug wilt naar de situatie zoals het was voor 1 juli, dus dat de boiler automatisch ’s nachts inschakelt, bestaat er een oplossing. Namelijk een schakelklok die is in te bouwen in de meterkast. Het voordeel van deze schakelklok is dat deze zelf is in te stellen qua tijden, dus ook ’s nachts tijdens de daluren. Deze schakelklokken gaan met de tijd mee: je kunt ze bedienen met een app via de smartphone. Er zijn zelfs mogelijkheden om een schakelklok astronomisch te schakelen: aan de hand van zonsondergang. Deze laatste variant is ideaal bij tuinverlichting, zodat deze aanspringt als de zon onder gaat.

schakelklok tijdschakelklok voor de boiler tf signaal oplossing

Wat is een schakelklok?

Schakelklokken worden ook wel tijdschakelaars genoemd. Hiermee kunt u programmeren wanneer de schakelaar aan of weer uit gaat op een moment dat het u het beste uitkomt. Schakelklokken zijn er in verschillende soorten en maten, zo zijn er varianten die u in het stopcontact kunt steken om bijvoorbeeld een lamp te bedienen als u op vakantie bent. De meer geavanceerde schakelklokken hebben meer functies zoals het bedienen via een app of het astronomisch schakelen. Voor zwaardere toepassingen, zoals een boiler, zijn er schakelklokken met een zwaardere wattage die zijn in te bouwen in een meterkast. Een grote boiler van 80 liter kan wel een vermogen van 2000 watt hebben, daar heb je een schakelklok bij nodig die dit vermogen aankan.

Oplossing blijven gebruiken dag- en nachttarief

Heeft u nog een oude of traditionele meter in uw meterkast voor elektriciteit? Dan schakelt u niet meer tussen het dag- en nachttarief. Deze oudere meters schakelen namelijk over dankzij het TF-signaal die niet meer wordt verzonden sinds 1 juli 2021, waardoor u een enkel tarief betaald in plaats van een dubbel tarief. De oplossing hiervoor is een slimme meter. Meestal wordt deze gratis geïnstalleerd door uw netbeheerder, zoals bijvoorbeeld Enexis. Maar let op, een slimme meter lost niet het probleem op van een oude TF ontvanger waarmee uw boiler geactiveerd wordt. Hiervoor is een aparte schakelklok nodig.

Het dag- en nachttarief verdwijnt dus niet

Maar u moet wel in de actiemodus komen als uw meterkast nog niet klaar is voor de nieuwe situatie zonder toon frequent signaal. Om gebruik te maken van het dag- en nachttarief heeft u een slimme meter nodig. En om apparaten zoals een boiler te laten schakelen tijdens het nachttarief, heeft u een schakelklok nodig. Heeft u deze zaken al, dan hoeft u niets te doen.

Wanneer heeft u géén TF ontvanger voor uw boiler? 4 voorbeelden

Werkt u boiler niet meer automatisch, dan kan dit komen door het stoppen van de TF signaal. Alleen in onderstaande situaties is dit niet het geval.

1. Warmt u boiler ook overdag op?

Bent u gewend dat uw elektrische boiler altijd oplaadt, dus zowel overdag en ’s nachts? Dan is uw boiler hoogst waarschijnlijk niet voorzien van een TF ontvanger, die zorgde er namelijk voor dat de boiler alleen maar ’s nachts oplaadt tijden daluren.

2. Werkt u boiler op gas?

Het toon frequent signaal wordt verstuurd over elektriciteitsdraden, waarmee de boiler wordt in- of uitgeschakeld. Een boiler op gas wordt hier dus niet door beïnvloed, dus als u boiler op gas niet werkt komt dit niet door het stoppen van de TF signaal.

3. Close in boiler

Een close in boiler in de keuken heeft vaak een kleinere hoeveelheid warm water, waardoor de kostenbesparing dankzij het daltarief vanzelfsprekend lager is dan bij een grote boiler. Daarom zijn relatief kleine close in boilers (meestal tot 25 liter) niet voorzien van een TF ontvanger.

4. Boiler kapot

Wanneer u boiler niet meer aanslaat kan het natuurlijk ook zijn dat deze kapot is. De thermostaat van de boiler kan kapot zijn of er een zekering gesprongen. Dit heeft niets te maken met het TF signaal.

Koude douche of koud water?

Dus staat u ineens onder een koude douche of komt er koud water uit de kraan? Dan hoeft u boiler niet kapot te zijn maar kan het liggen aan het ontbreken van het toon frequentie signaal (TF signaal). U dient dan elke dag handmatig de boiler in te schakelen vanaf 1 juli, of over te stappen naar een klokschakelaar. Dit geldt met name voor de grotere elektrische boilers voor sanitair tapwater, zoals bijvoorbeeld de bekende 80 liter boilers van Daalderop voorzien van TF ontvanger.

Grote consequentie woningcorporaties

Wanneer een woningcorporatie werkt met boilers in de huurwoningen die werden geactiveerd op het TF signaal, zijn de consequenties dus groot. Dit betekent dat vanaf 1 juli 2021 ineens al die boilers niet meer automatisch aanslaan. Met een roodgloeiende telefoon op de klantenservice tot gevolg.

Schakelklok kopen?

Elektroshop heeft een groot assortiment aan schakelklokken. Voor een boiler adviseren wij de schakelklok van Finder. Deze is klein van formaat en heeft een gangreserve, zodat bij spanningsuitval de tijdschakelklok niet opnieuw ingesteld hoeft te worden.

Over de schrijver
Elektroshop.nl - Kennis van licht en techniek - Online sinds 1997
Hans de Koning
Door

Hans de Koning

op 10 Jul 2021

Wij hebben ook nog een oude meter die nu niet meer schakelt tussen normaal- en daltarief, we hebben nu daarom dus enkeltarief. Voorheen verbruikten we ongeveer 65% tijdens daltarief (35% normaaltarief). Als we nu voor ons hele verbruik enkeltarief (tussen dal- en normaaltarief in) betalen zijn we op jaarbasis €10 duurder uit.... Voordat je dan een "slimme" meter van €72,00 heb terugverdiend....

Rob van Wel Elektroshop.nl
Door

Rob van Wel Elektroshop.nl

op 14 Jul 2021

In uw geval is een schakelklok niet persé noodzakelijk. Deze blog is met name geschreven voor diegene die een boiler hebben en werd ingeschakeld op het TF-signaal dat sinds 1 juli 2021 niet meer wordt uitgezonden. Om te voorkomen dat de boiler nu dagelijks handmatig moet worden ingeschakeld, is een schakelklok een ideale oplossing. Hierdoor werkt de boiler weer zoals men gewend was.

Gerrit Timmers
Door

Gerrit Timmers

op 12 Jul 2021

In veel plaatsen wordt de slimme meter nog gratis geplaatst. Goed om er even naar te informeren.

Rob van Wel Elektroshop.nl
Marijke Noordeloos Kranenburg
Door

Marijke Noordeloos Kranenburg

op 02 Mar 2022

Wij moeten ook een nieuwe schakelklok hebben. Ik vroeg mij af of de groepenkast hiervoor open moet? De oude schakelaars kunnen wat mij betreft blijven zitten. Heb geen zin om de grieoenkast open te maken.

Rob van Wel Elektroshop.nl
Door

Rob van Wel Elektroshop.nl

op 03 Mar 2022

Beste Marijke,De groepenkast zal open moeten om de klok te plaatsen of bedrading aan te passen.

Lili Vojvodic
Door

Lili Vojvodic

op 22 Sep 2022

Kan het kwaad als ik de 2 uurs schakelaar die op mijn boiler zit in de toekomst elke dag ga gebruiken als het Tf signaal wordt uitgezet?

Kitty Villerius
Door

Kitty Villerius

op 07 Nov 2022

Kan ik ook gewoon een ouderwetse tijdschakelaar er tussen zetten die om 23.00 uur aangaat en om 07.00 uur uitgaat ? Ik hoef niet perse een schakelaar die ik via mijn telefoon kan regelen......

Rob van Wel Elektroshop.nl
Door

Rob van Wel Elektroshop.nl

op 21 Dec 2022

Beste Kitty, Ja hoor dan kan zeker, let wel op dat de schakelklok geschikt is voor het vermogen van uw boiler.

Marc
Door

Marc

op 20 Dec 2022

Onze boiler geeft om de 2 weken koud water. We hebben schakelklok tussen gezet die schakelt met de normaal/dal tarief dus om 23 uur aan en 7 uur uit. Nu valt ons op dat we om de 2 weken op maandag in de avond het warme water opraakt.

Rob van Wel Elektroshop.nl
Door

Rob van Wel Elektroshop.nl

op 21 Dec 2022

Beste Marc, Wat de oorzaak is hiervan is voor ons moeilijk te zeggen. het beste kunt u dan evt. een elektricien raadplegen die komt kijken of het probleem voorleggen aan de installateur van de boiler.

kelly
Door

kelly

op 05 Jan 2023

zou je eens kunnen komen kijken aub wij kunnen ons niet meer wassen wij hebben geen warmwater meer we kunnen ons kindtjes niet meer wassen echt niet help ons aub wij wonnen in torhout adres is devriendt marcel rijkesesteenweg 168 torhout

Reactie plaatsen

Blijf geïnformeerd! 

Wij houden u graag op de hoogte over de laatste ontwikkelingen, instructies en nieuws over elektrotechniek en verlichting. Het enige wat u hoeft te doen is uw e-mailadres in te vullen:
Elektro webshop